søndag 31. august 2008

5 år siden/5 years since


jeg var på sopptur, rart å gå der og lete aleine. Første var en rød kremle, sildekremle kanskje? Nei, den smakte skarpt. Men her er en nøttekremle, hva med den?

first time for five years I was collecting mushrooms today, strange feeling to pick fungi alone. The first one a red russula, but it tasted sharp. But here is a russula vesca, maybe..


nei, andre soppelskere hadde vært her på forhånd

no, some other mushroom lovers had already been here


og svovelsopper kjenner jeg ikke så godt, best å plukke bare det jeg er sikker på

and hypholoma I do not know very well, better pick only the safe ones



mange fine kjuker å se, men ikke en eneste steinsopp på min tur, og heller ikke traktkantareller, jeg begynner bli tom for egentørket sopp etter 5 års pause.

many nice bracket fungis, but not single boletus edulis to see, nor a cantharellus tubeaformis, soon I am emtpy of selfdried mushrooms after a five year pause


men jeg fant i hvertfall mye matrisker som jeg allerede har spist

but I found some lactarius deliciosus, they are already in my stomach

2 kommentarer:

VALKYRIEN sa...

Flotte bilder - av det meste! Datt inn på bloggen via google. Ville bare si du var litt tidlig ute på jakt etter traktkantareller - de kommer nå!! Og jeg har funnet masse!
Takk for titten!

arne sa...

Så hyggelig at du liker bildene!

Og jeg får nok ta meg en tur i skogen til helgen...