torsdag 24. juli 2008

Jeg blir aldri lei av havet/I never get tired of the ocean


jeg har kommet hjem til Bislett og varmen har kommet, 30 grader nå klokka 1830, jeg har mer enn en uke igjen av ferien og lengter tilbake til Vesterhavet. Var en tur i dag og badet i Øyungen i Nordmarka, sammen med endene. Det var jo selvfølgelig deilig, lite mennesker var det også (jeg liker ikke overfylte badestrender), men det er noe eget ved vestkysten av Danmark. Dette området her, med Stenbjerg og Klitmøller og Vorupør og Agger, altså kysten i Thy og klittene innenfor, ble Danmarks første nasjonalpark i fjor. Fint!

I am home at Bislett and the heat has come, 30 degrees celsius just now, I still have more than one week left of my summer holiday and I wish I was back at Vesterhavet. Today I swam together with ducks in Øyungen in Nordmarka. It was was of course very nice, not many people either (I do not like crowded beaches), but this west coast of Denmark is something else. This area, with Stenbjerg and Klitmøller and Vorupør and Agger, that means the coast and the landscape inside here at Thy, became Denmark's first national park last year. Good!





og sånn ser det i Stenbjerg by, som ligger en kilometer inn i landet, der kroa jeg bor på også ligger. Det er fem år siden jeg bodde her sammen med kona mi, da sa hun "det er her jeg vil bli gammel". Det ble hennes siste sommer.

and this is Stenbjerg, the town, one kilometer from the sea, the inn where I live is also there. Now it is five years since I was here together with my wife, and then she said "this is the place I will live when I get old". That was her last summer.

Ingen kommentarer: